Succes met Pinterest

Pinterest is het op één na snelst groeiende platform in Nederland (na Instagram). Al lijkt het of dat binnenkort kan veranderen door de opkomst van TikTok. Toch maken zo’n 3,5 miljoen Nederlanders gebruik van Pinterest. Genoeg bereik om dit in te zetten als marketing kanaal dus. Precies de reden waarom steeds meer bedrijven actief zijn op Pinterest. 

Wat is Pinterest?

Pinterest is een social media kanaal waar mensen actief zoeken naar tips, inspiratie en ideeën in de vorm van afbeeldingen en korte video’s. Van tips over bloggen tot inspiratie voor in je huis of je outfit, noem het maar op. Het werkt praktisch voor iedere categorie. Je verleidt mensen met de afbeeldingen die je plaatst. Zo’n 83% van de wekelijkse pinners wereldwijd heeft een aankoop gedaan naar aanleiding van content die ze op Pinterest zijn tegengekomen. 

Hoe werkt Pinterest?

Je kunt borden aanmaken waar je de pins (afbeeldingen of video’s) opslaat. Zo kun je bijvoorbeeld voor iedere interesse een apart bord aanmaken. Borden van andere mensen met jouw interesses kun je volgen of je volgt het gehele profiel van diegene. De intentie is niet om met andere mensen in verbinding te komen of om op elkaar te reageren. Het gaat er dus niet om dat je jouw persoonlijke kiekjes laat zien, dit kun je beter bewaren voor Instagram of Facebook. 

Welke content vind je op Pinterest?

Door een bepaald soort afbeelding te kiezen creëer je eenheid en herkenning. Je contentstrategie krijgt vorm door het soort afbeelding dat je kiest. 

Opvallende beelden

Net zoals Instagram is ook dit social media kanaal een visueel platform. Je wilt graag opvallen met jouw afbeeldingen, vooral als je producten of diensten wilt promoten. Door een opvallende stijl te ontwikkelen ga je ook daadwerkelijk opvallen.

Educatieve beelden

Uit een onderzoek in 2017 is gebleken dat 84% van de pinners aangeeft dat de pins hen geholpen heeft om ze iets te leren. Het is dus verstandig om er voor te zorgen dat jouw content educatieve inhoud bevat. Denk dan bijvoorbeeld ook aan recepten of tips in het huishouden. Veel mensen zoeken hiernaar en komen zo eerder bij jouw profiel uit. 

Inspirerende beelden

Veel mensen komen naar Pinterest om inspiratie op te doen. Is het niet voor hun outfit, dan wel voor hun trouwerij of interieur. Zo hebben ook grotere bedrijven verschillende borden aangemaakt waar inspiratie per afdeling op te vinden is. Richt een bord op een bepaalde doelgroep en je zult zien dat er meer mensen komen die jou gaan volgen. 

Informatieve beelden

Anders dan bij educatieve beelden, kun je mensen met informatieve beelden op een leuke manier voorzien van tips en weetjes. Wanneer je ze linkt aan jouw producten of diensten, trigger je mensen om verder te klikken. 

Content heeft een lang leven op Pinterest

In tegenstelling tot Facebook en Instagram verdwijnt de post op Pinterest niet naar onderen op de tijdlijn. De gemiddelde houdbaarheid van een pin is vier maanden. De posts worden opgeslagen op borden en zijn goed te vinden op zoekwoorden. Daardoor kun je zelfs jaren later nog bezoekers op je website krijgen door die ene geplaatste pin. 

Pinterest voor zakelijk gebruik

Pinterest kan voor ieder bedrijf werken. Vooral als je weet dat jouw doelgroep actief is op Pinterest is het verstandig om content toe te voegen aan jouw profiel. Via Google Analytics kun je achterhalen of mensen via een pin op jouw website terecht zijn gekomen. Je kunt linkjes toevoegen aan jouw content, waardoor mensen kunnen doorklikken. Om ervoor te zorgen dat ze je vinden, kun je bekijken welke zoekwoorden relevante resultaten opleveren, zodat je jouw kanaal daarop aan kunt passen. 

Pinterest-marketingstrategie

Het is de bedoeling dat je via Pinterest de aandacht krijgt van (potentiële) klanten en meer bezoekers trekt naar jouw website. Maar hoe bepaal je de strategie die zorgt voor meer clicks naar je website? 

  • Zakelijk account aanmaken Je kunt je persoonlijke profiel omzetten naar een zakelijke account. Met een zakelijk Pinterest account krijg je inzichten in de statistieken. Je kunt de resultaten van verschillende pins meten, zodat je weet op welke voet je verder moet gaan. Als je jouw website verifieert krijg je inzicht in hoeveel bezoekers doorklikken naar jouw website. 
  • Marketingdoelen Je kunt pas meten als je duidelijke doelen hebt opgesteld. Bijvoorbeeld meer websiteverkeer of een hoger contentpercentage. Voordat je jouw kanaal gaat inrichten ga je je bedenken hoe je dat gaat doen om tot de beste resultaten te komen. 
  • Pinterest op je website Zorg ervoor dat de mensen op jouw website ook weten dat je actief bent op Pinterest. Door een pin-knop toe te voegen bied je ze de mogelijkheid om de content op te slaan op hun bord. Hiermee bedoelen we bijvoorbeeld de afbeeldingen die je in een blog gebruikt. Andersom kun je content delen op jouw borden met een linkje naar deze blog. Dit zorgt ervoor dat mensen weer even aan je denken als ze de post weer voorbij zien komen.
  • Zoekwoorden op Pinterest Zoekwoorden zijn eigenlijk het belangrijkste van de content die je plaatst. Dit is dé manier om jouw pins zichtbaar te maken. Hoe waardevol jouw content ook is, als niemand het ziet, lever het niets op. Voeg de meest relevante woorden toe aan jouw pins en borden, zodat de kans groter wordt dat gebruikers je vinden. 
  • Consistent posten Wees consistent; houd je bij jouw vakgebied en de interesse van jouw doelgroep. Eigen interesses kun je bewaren op verborgen/geheime borden. Pinterest beloont actieve gebruikers door een betere positie in de feed te geven en ze aan te bevelen.
  • Analyseren van Pinterest posts Met behulp van Google Analytics kun je zien welke posts het goed doen. Misschien komt het door het onderwerp, de zoekwoorden of de look. Als je weet wat werkt, kun je hierop inspelen. 
  • Mobile friendly 85% van alle Pinterest gebruikers gebruikt de app op zijn of haar telefoon. Zorg er dus voor dat je gehele content ook goed overkomt op mobiele telefoons.

Adverteren op Pinterest

Tegenwoordig is het ook mogelijk om te adverteren op Pinterest. De advertenties worden random tussen de posts weergegeven, op basis van de doelgroep. Door de juiste target zorg je ervoor dat de advertentie de juiste doelgroep bereikt. Een groot voordeel van adverteren op Pinterest zijn de lage kosten. De gemiddelde kosten per klik zijn rond de €0,80. Onderzoek in Amerika heeft uitgewezen dat klanten die het merk al kenden van Pinterest 40% meer besteedden dan anderen, de advertenties 30% effectiever waren dan op andere platforms en dat dit kanaal zorgt voor een kortere conversietijd (40% sneller). Weet jij al hoe effectief Pinterest kan zijn? Nooit geschoten is altijd mis toch? Wij helpen je met het inrichten van al jouw Social media kanalen. Interesse? Bel ons gerust voor een vrijblijvende kennismaking! 

Geschreven door Danique

Ze noemen mij ook wel datanerd. Ik ben van jongs af aan gek op schrijven en storytelling en toen ik erachter kwam dat ik dit kon combineren met cijfers ging er een wereld voor me open. Content marketing en data-driven campagnes? Get ready for some cool stuff!

March 23, 2020

Social Media

Gerelateerde berichten

social media checklist

Download onze Social media checklist

Voldoe jij al aan de eisen van 2020 met jouw social media kanalen? Download onze checklist en ontdek het meteen! 

Gelukt! Het kan enkele minuten duren voor je een mail ontvangt. Check voor de zekerheid ook even je spam!