Ondernemen: het geheim tot succes

Veel mensen hebben de ambitie om succesvol te ondernemen. Maar wie maakt het werkelijk tot een succes en wat is hiervoor nodig? Als ondernemer ben je nooit uitgewerkt en het klinkt als een cliché, maar het is écht zo. Dit komt niet omdat je als ondernemer ‘moet’ werken, maar omdat een ondernemer een passie heeft voor wat hij of zij doet en overal kansen ziet. Niet ieder cliché is dus zo vervelend als deze in eerste instantie klinkt. Heb jij wat het vergt om een ondernemer te zijn? Of neem je genoegen met de 9 tot 5 baan, die al enige tijd als een vervelende sleur voelt?

Ieder groot resultaat is als een klein idee begonnen. Op dat moment dat je in de tuin zat te lezen of tijdens een etentje met vrienden. Wees niet bang om te falen en maak er werk van. Ondernemen is leuk! 

De leeftijd van het internet

Hoewel we internet niet meer weg kunnen denken, is internet nog vrij jong. Vanaf 1995 brak het internet pas echt door en ging er een wereld aan informatie voor ons open. Er werd elke 24 uur zoveel content gepubliceerd, dat er een mensenleven voor nodig was om dit allemaal te kunnen consumeren. Hedendaags is er aan 100 mensenlevens nog niet genoeg. Elke seconden wordt er bijna 100.000 keer meer content gepubliceerd dan toen. 

Waar het voor de jongere mensen (geboren na 1995) een gewoonte is om online te zijn, blijft dit voor de ouderen toch ‘nieuw’. Zij zien duidelijk verschil tussen toen en nu en kiezen er graag voor om af en toe eens offline te gaan. Voordat internet bestond, bestond de boekdrukkunst eigenlijk nog ‘maar’ 400 jaar. Dit is nog maar kort als je je bedenkt hoeveel eeuwen de mensheid al bestaat. 

Toch wordt de grens tussen online en offline steeds kleiner. Denk aan WhatsApp, Facebook, Twitter, YouTube, e-mail, blogs en vele andere apps die enkel online te gebruiken zijn. Zeg nu eerlijk: wie is er tegenwoordig niet online? We hebben het vaak niet eens door. Is internet de toekomst? Nee, dit is de toekomst. De ontwikkelingen binnen het internet en online ondernemen worden echter steeds innoverender. Steeds weer staan we versteld van alle mogelijkheden en dit zal nog wel even doorgaan.

online ondernemen

De angst om te verliezen met ondernemen

De aangeboren angst om te verliezen is groter dan de ambitie om te winnen. Dit is precies de reden waarom veel mensen de stap om te ondernemen niet durven te zetten. We kiezen liever voor de vastigheid die we al hebben; hetgeen wat ‘veilig’ aanvoelt. De pijn om te falen is groter dan het genot om te winnen. 

Het land waarin we leven, waarin alles goed is geregeld voor ons, helpt er niet aan mee om die stap te zetten. De motivatie om het heft in eigen handen te nemen is hierdoor niet groot genoeg. Maar hoe fantastisch zou het zijn om alles zelf te kunnen bepalen? De opdrachten die je aanneemt, je uurtarief, je vakantiedagen en je werktijden. Maar vooral kunnen doen wat je leuk vindt, je passie uitvoeren. Dit allemaal op eigen benen. Hier halen we toch veel meer voldoening uit? Wij zeggen: gewoon doen!

Fouten maken maakt je een goede ondernemer

Vraag een goede ondernemer wat de key tot succes is en het antwoord zal zijn: focus. Het gebrek aan focus komt veelal door de afleidingen zoals het internet op allerlei manieren. Daarbij zit een ondernemer vaak vol creativiteit en zien ze overal kansen. Maar welk idee werk je nu daadwerkelijk uit? Deze beslissing moeten we als ondernemer continu blijven maken. We kunnen niet alle ideeën die we hebben uitvoeren, dan verliezen we focus en werken we alle ideeën maar half uit. Hiermee ga je bij voorbaat al verliezen. Door je te focussen op een goed idee is de kans van slagen in het ondernemen vele malen groter. 

“Never let the fear of striking out keep you from playing the game.”

Het is belangrijk een duidelijke beslissing te nemen en hier daadwerkelijk iets mee te doen. Van uitstel komt tenslotte afstel. Focus je en zorg dat je een expert wordt in jouw vakgebied. Als je alles wilt doen, ben je in alles gemiddeld. Maak je de verkeerde keuze? Geen paniek, hier leren we weer van. Ook de ondernemers die al jaren niets anders doen dan ondernemen. Zie dit als groei, je hebt het toch maar weer gedaan. Een bekend gezegde van Jorma Ollilia van Nokia is: “Als mensen geen fouten maken, betekent dat dat ze niet genoeg nieuwe ideeën uitproberen.” Stilstand is teruggang, faal je weg vooruit!

ondernemen en fouten maken

Elke ondernemer weet: van uitstel komt afstel

Zodra je een idee hebt en dus ook een keuze hebt gemaakt, is het zaak om dit zo snel mogelijk uit te werken. Doe je dit niet? Dan wordt het een sleur en gaat het je frustreren. Door een idee direct uit te voeren behoud je dat overzicht en zie je direct resultaat. Ook meteen de motivatie om door te gaan, zonder er teveel over na te denken.

Door meer te denken dan te doen, ben je in gedachte vaak al verder dan de uitvoering. Hierdoor zit je hoofd al snel te vol en dit haalt het plezier er vanaf. Het is zaak om als ondernemer te leren snel een keuze te maken zonder daar teveel over na te denken. Slaagt het dan slaagt het, faal je dan faal je. Weer een wijze les geleerd. Dat heet nu ondernemen!

Ondernemen of snel rijk worden?

Als je ondernemer wilt worden is het de bedoeling dat je echt gaat ondernemen. Alle reclame op het internet over snel en slapend rijk worden is er niet mee te vergelijken. Een succesvolle ondernemer is constant in beweging en continu bezig met het bouwen aan zijn onderneming. Door te kiezen voor iets wat je zelf hebt kunnen creëren en voor de volledige 200% achter staat, behoud je het plezier erin. Wees uniek en vertel jouw eigen verhaal. Zo is de kans dat je in het niet valt tussen al die andere klein. Bij Social Selling Services kunnen we je helpen dit verhaal op een unieke en krachtige manier te vertellen. Door middel van branding en een marketing– en salesstrategie brengen we volledig in kaart hoe jouw business het best tot zijn recht komt. 

Of je nu in een winkel staat of een online winkel hebt, je hebt te allen tijde te maken met mensen. Je benadert jouw doelgroep dan ook zo persoonlijk mogelijk. Jouw website is tenslotte jouw business als je kiest voor de online wereld. Blijf continu innoveren, zorg ervoor dat je nooit stilstaat en meegaat met de behoeften van jouw doelgroep. 

Ben jij er klaar voor om jouw ideeën te verwezenlijken? Denk je dat je de focus te pakken hebt? Wij zijn benieuwd naar jouw verhalen en ervaringen. We kunnen allemaal van elkaar leren. 

 

Geschreven door Danique

Ze noemen mij ook wel datanerd. Ik ben van jongs af aan gek op schrijven en storytelling en toen ik erachter kwam dat ik dit kon combineren met cijfers ging er een wereld voor me open. Content marketing en data-driven campagnes? Get ready for some cool stuff!

April 17, 2020

Ondernemen

Gerelateerde berichten

No Results Found

The page you requested could not be found. Try refining your search, or use the navigation above to locate the post.

social media checklist

Download onze Social media checklist

Voldoe jij al aan de eisen van 2020 met jouw social media kanalen? Download onze checklist en ontdek het meteen! 

Gelukt! Het kan enkele minuten duren voor je een mail ontvangt. Check voor de zekerheid ook even je spam!