Influencer marketing: do or don’t?

Waar de meningen over influencers in het straatbeeld nog wel eens verschillen, zijn we het er in marketingland allemaal over eens: influencer marketing is enorm waardevol voor de groei van je bedrijf. Het lijkt soms alsof de millennials niet zo veel doen, maar schijn bedriegt. Ze hebben er vaak een hele dagtaak aan en doen hun best om de producten en diensten van bedrijven zo goed mogelijk over te laten komen. Wij weten zeker dat je na het lezen van deze blog overtuigd bent van de vele voordelen van influencer marketing!

Wat is een influencer?

Een influencer is iemand die een groot bereik heeft op social media met een publiek dat naar hem of haar luistert. Zij hebben van zichzelf een merk weten te maken. Je hebt vaak niet door dat ze aan het adverteren zijn voor een merk waarmee ze samenwerken. Zonder dat mensen gedwongen worden, maken ze kennis met jouw product of dienst. 

Influencer marketing: een industrie die jaarlijks 2 miljard euro omzet. Naar verwachting zal dit in de loop van 2020 doorgroeien naar 5 tot 10 miljard euro.

Hoe word je een influencer?

Influencers beginnen meestal niet met de intentie om influencer te worden. Ze beginnen met posten, omdat ze een passie hebben en dit graag met de wereld willen delen. Ze kiezen voor een bepaalde niche en posten consistent enkel en alleen over dit onderwerp. Bijvoorbeeld: make-up, mode, koken of sporten. Volgers met dezelfde interesses gaan vanzelf volgen als je ze steeds weer blij maakt met posts rondom die interesse. Zij hebben kennis van zaken en doen zich voor als een persoonlijke vraagbaken. Met genoeg volgers stromen de samenwerkingen binnen. 

influencer account

Op welke kanalen bevinden influencers zich?

Je vindt ze op social media kanalen, waarvan Instagram en YouTube de meest gangbare zijn. Je kent ze wel, de vloggers op YouTube waarbij je een kijkje achter de schermen mag nemen of die je perfecte uitleg kunnen geven over een specifieke vraag. Precies wat de foto’s en video’s op Instagram doen. Continu word je overladen met sterke content. Volgers luisteren en nemen aan wat ze zeggen. Zo ook alles wat ze promoten. 

Fake influencers

Helaas zijn er ook veel fake accounts te vinden. Vooral op Instagram worden er onnodig veel neppe accounts aangemaakt. Gelukkig zijn er een aantal eenvoudige stappen om te ontdekken of een influencer fake is of niet. 

  1. Google resultaten. Door de eventuele fake influencer te Googlen, zie je of er meer resultaten boven komen. Wanneer je meerdere bewijzen ziet, kun je er meestal vanuit gaan dat het account echt is. 
  2. Volgersgroei. Er zijn bepaalde tools zoals SocialBlade en HypeAuditor waarmee je kunt checken hoe de groei van de volgers is. Verdachte schommelingen kunnen wijzen op een fake account. Mondjesmaat volgers krijgen wijst op een natuurlijke volgersgroei. Ook zijn er tools die een schatting kunnen maken van hoeveel fake volgers een account heeft. 
  3. De lijst met volgers. Je kunt natuurlijk ook zelf even een kijkje nemen in de lijst met volgers. Er bestaan enorm veel neppe account die je kunt herkennen aan het feit dat ze geen profielfoto hebben of die meer mensen volgen dan dat ze zelf volgers hebben. Ook gebruikersnamen met enkel tekens en cijfers kunnen wijzen op een nep account. 
  4. Engagement. Het is belangrijk te weten hoe hoog de engagement rate van een account is. Hoewel er ook geautomatiseerde bots ingezet kunnen worden om reacties te plaatsen, geeft het wel een indicatie van de echtheid van een account. Wanneer posts ongeveer hetzelfde aantal likes krijgen, kan dit ook verdacht zijn. Bij echte influencers varieert dit namelijk altijd. 
  5. Instagram tool. Tegenwoordig heeft Instagram een tool om te controleren of een account echt is of niet. Dit doe je door op de 3 puntjes te klikken, rechts bovenin het account dat je wilt checken. De methode toont hoelang het account al bestaat en waar de persoon claimt vandaan te komen. De meeste fake accounts bestaan pas enkele maanden, weken of zelfs dagen. 

fake influencer

Influencer agency

Doordat influencers steeds een grotere marketingbron worden, zijn er agencies opgericht. Het is een agentschap wat een scala aan influencers verzamelt. Zo hebben zij geen omkijken naar de zakelijke onderhandelingen en weten bedrijven dat ze met een echte influencer in zee gaan. Vooral voor bedrijven die zelf (nog) geen gebruik maken van social media, is dit een directe stap naar een groot bereik. Ben jij overtuigd? 

Waarom influencer marketing?

We willen natuurlijk allemaal ons product of dienst aan de man brengen, zonder mensen hiertoe te dwingen. Influencers hebben al een bepaald vertrouwen opgebouwd bij hun volgers. Zo wordt er dus sneller iets aangenomen dan van iemand die ze eigenlijk nog helemaal niet kennen. Het zijn trendsetters waar iedereen in mee wil gaan. Als zij zeggen dat het werkt, dan zal het wel zo zijn. Het bedrag wat bedrijven hiervoor betalen is gekoppeld aan het aantal volgers. 

Negatieve invloeden van en voor influencers

Hoewel er natuurlijk enorm veel leuke en inspiratievolle influencer accounts bestaan, kent het ook een keerzijde. Ze zijn continu bezig met concurreren, de druk van likes en het aantal volgers. Een burnout ligt op de loer. Het is een onzekerheid waarin ze moeten leven. Als je niet consistent blijft posten (wat de volgers van je verwachten), kan dit je veel gaan kosten. Onderschat het werk van een influencer niet. 

Daarnaast zijn er veel onzekere mensen die deze accounts volgen. Omdat ze denken dat wat zij zeggen en laten zien waarheid is, willen ze hetzelfde. Ze willen aan het zogenaamde ‘perfecte plaatje’ voldoen. Dit doen velen door middel van plastische chirurgie, zware make-up en dezelfde gezichtsuitdrukking. 

influencer make up

Mensen denken dat het niet voldoende is om zichzelf te zijn. Niets is minder waar, zo vindt ook menig celebrity. Tegenwoordig worden er steeds meer ‘natuurlijke’ foto’s geplaatst door invloedrijke mensen. Ze willen laten zien dat iedereen mooi is op zijn of haar eigen manier. Doe goed onderzoek voordat je met jouw onderneming in zee gaat met een influencer. We willen natuurlijk niet dat het negatieve invloeden heeft op jouw doelgroep. Bij Social Selling Services helpen we je met de contentcreatie, zodat je de juiste boodschap uitstraalt. Weten hoe je influencers voor jou kunt laten werken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! 

Geschreven door Danique

Ze noemen mij ook wel datanerd. Ik ben van jongs af aan gek op schrijven en storytelling en toen ik erachter kwam dat ik dit kon combineren met cijfers ging er een wereld voor me open. Content marketing en data-driven campagnes? Get ready for some cool stuff!

April 2, 2020

Social Media

Gerelateerde berichten

Succes met Pinterest

Succes met Pinterest

Pinterest is het op één na snelst groeiende platform in Nederland (na Instagram). Al lijkt het of dat binnenkort kan veranderen...

social media checklist

Download onze Social media checklist

Voldoe jij al aan de eisen van 2020 met jouw social media kanalen? Download onze checklist en ontdek het meteen! 

Gelukt! Het kan enkele minuten duren voor je een mail ontvangt. Check voor de zekerheid ook even je spam!