Het coronavirus: welke kansen biedt het?

De wereld staat op zijn kop, een coronavirus pandemie. Er is wereldwijd massahysterie ontstaan, mensen zijn bang. Maar als we ons allemaal aan de gestelde maatregelen houden, zijn we er met zijn allen sneller vanaf of we zijn bestand tegen het coronavirus (COVID-19). 

Financieel gezien kan dit voor veel mensen een enorme klap zijn. Vooral ondernemers die hun eigen boontjes moeten doppen hebben het zwaar. Maar wij zien juist kansen! Wij houden ervan om het van de positieve kant te bekijken en creatieve kansen te creëren. 

Hoe creatief worden mensen tijdens het coronavirus?

Als je het nieuws volgt komen er natuurlijk enorm veel berichten over het coronavirus voorbij. Uiteraard om ons op het hart te drukken dat we maatregelen moeten nemen, maar ook om creatieve oplossingen van ondernemingen te delen. We zijn het er allemaal mee eens dat het coronavirus vervelend is, maar we moeten het ook leuk maken in deze crisistijd. Veel ondernemingen hebben doorgepakt en zijn met leuke ideeën gekomen. 

  1. Horecagelegenheden hebben door het coronavirus de deuren moeten sluiten om grotere groepen mensen in een ruimte te voorkomen. Veel restaurants hebben nog steeds een grote voorraad. Het is natuurlijk zonde om dit weg te moeten gooien, maar dit heeft ook een te grote financiële impact. Ze kiezen er dus voor om hun restaurant open te stellen voor afhaalbestellingen of de mogelijkheid te bieden om de bestelling te laten bezorgen. 

  2. Waar het bij musea vooral gaat om het ‘bezichtigen’, hebben zij een creatieve oplossing gevonden om toch deel te nemen aan een tour. Zij bieden online virtuele tours aan. Geheel veilig bij dit coronavirus, terwijl je je toch een beetje in het openbaar bevindt. 

  3. Sportscholen zijn zeer afhankelijk van de leden. Vooral kleinere sportscholen hopen op de steun van leden die ondanks het coronavirus hun lidmaatschap blijven betalen. Voor leden is het tenslotte ‘maar’ 30 euro in de maand, waar het voor de sportschooleigenaar zijn gehele inkomen is. Om elkaar toch tegemoet te komen, kiezen ze ervoor om les te geven via live beelden op social media. Zo kunnen de mensen thuis alsnog sporten en blijven we met z’n allen fit! 

  4. Elkaar als ondernemers ondersteunen is misschien wel het minst wat we kunnen doen tijdens deze coronavirus pandemie. Zo zijn sommige pandeigenaren bereid om de huurder de helft van de maandelijkse huur te laten betalen. Elkaar helpen in deze tijden is toch het mooiste dat er is? 

Coronavirus: van offline naar online

Dit is misschien wel het perfecte moment om met jouw onderneming online te gaan. Als we dan toch allemaal thuis moeten zitten door het coronavirus, is online de enige plek waar we nog verbonden zijn. Bedenk je dus hoe je jouw product of dienst ook online kunt aanbieden. 

  • Bied online cursussen aan. Geef je normaal gesproken cursussen in een lokaal, verplaats dat lokaal dan naar het internet. Je kunt een schriftelijke cursus aanbieden of een virtuele cursus. Misschien kun je zelfs live gaan. Zo behoud je dat persoonlijke contact ook nog.

  • Upload je assortiment. Hoewel er al veel online winkels bestaan, was je hier wellicht nog niet aan toegekomen of had je er geen behoefte aan. In de tijd van het coronavirus waar jouw winkel er wat verlaten uit kan zien, is het misschien toch verstandig deze stap te nemen. Niet alleen heb je hier in deze tijd profijt van door je inkomen te verplaatsen naar het internet. Ook nadat dit coronavirus zich heeft opgelost ervaar je hier de voordelen van. Op deze manier kan het namelijk voor een dubbele omzet zorgen, zowel offline als online. 

  • Mensen houden van kortingen! Of we nu te maken hebben met een coronavirus of niet, we blijven gevoelig voor kortingen. Wees dus niet bang om te investeren in marketing. Dit is juist het moment dat mensen thuis zitten en al snel naar hun telefoon of laptop grijpen. Geef je website en social media kanalen een boost en hark die nieuwe klanten binnen. 

  • Geef mensen wat leesvoer. Je hebt de tip om nieuwe dingen te leren nu je thuis zit vast al wel voorbij zien komen. Schrijf over wat mensen interessant vinden en waar ze daadwerkelijk iets aan hebben. Door mensen kennis te laten maken met wat je doet, geef je ze sneller een reden om contact met je op te nemen. Wat interactie kan geen kwaad. Elke lead is een kans op een nieuwe klant. 

Heb je jouw social media kanalen al aangemaakt? Of is het tijd om jouw website up-to-date te maken? Laat zien wat je te bieden hebt! Hulp nodig? Neem contact met ons op. 

Verstandig meetings houden tijdens het coronavirus

We weten inmiddels allemaal welke maatregelen we moeten nemen met dit coronavirus; vaker je handen wassen, 1,5 meter afstand houden van andere mensen, geen handen schudden, zoveel mogelijk thuis werken, etc. Veel zakelijke afspraken worden afgezegd of verzet. Dit is in eerste instantie een logische reactie, maar vaak niet nodig. Er zijn meerdere oplossingen om jouw meetings toch door te laten gaan. Wij laten ons niet stoppen door het coronavirus. We hebben meerdere opties op een rijtje gezet. 

  1. Online meetings. Waar het allemaal gaat om hygiëne en afstand bewaren, is een online meeting de perfecte oplossing. Geen kans om besmet te raken met het coronavirus en je (potentiële) klant toch te woord kunnen staan. Denk hierbij aan: Zoom, Skype of Facetime.

  2. 1-op-1-gesprekken. Het is de bedoeling dat we grote menigte vermijden en het ‘gevaar’ niet op zoeken. Wanneer je zelf goed oplet en niet onnodig in fysiek contact komt met andere mensen, is het ook niet vanzelfsprekend dat je alsnog besmet raakt met het coronavirus. Een 1-op-1-gesprek met iemand waarvan je weet dat hij/zij er ook rekening mee houdt, is prima te doen. Nogmaals; schud geen handen, hoest in je arm en houd een gepaste afstand. 

  3. Vermijd de risicogroepen. Als we er toch voor kiezen om te meeten met een (potentiële) klant. Houdt er dan rekening mee dat die persoon niet in de risicogroep valt. Oudere mensen zijn minder bestand tegen het coronavirus en het is onze verantwoordelijkheid daarbij te helpen. Vraag dus even wat extra informatie voordat je akkoord gaat met de meeting. 

Door je mindset even om te gooien zijn er nog genoeg kansen om jouw business te laten scoren. Zelfs tijdens de coronavirus pandemie. We moeten er wellicht wat creatiever voor zijn of een investering doen, maar het is het allemaal waard. Je redt niet alleen je eigen inkomen van het coronavirus, je groeit ook. Niet alleen jouw bestaande business, maar ook jij als ondernemer. Zie dit als een uitdaging; schouders eronder en door. 

Heb je hulp nodig bij het bedenken van creatieve ideeën of het verwezenlijken van jouw eigen creatieve ideeën? Neem contact op met Social Selling Services en wij helpen je graag met jouw volgende uitdaging. Samen verslaan we de impact van het coronavirus!

Geschreven door Danique

Ze noemen mij ook wel datanerd. Ik ben van jongs af aan gek op schrijven en storytelling en toen ik erachter kwam dat ik dit kon combineren met cijfers ging er een wereld voor me open. Content marketing en data-driven campagnes? Get ready for some cool stuff!

March 18, 2020

Marketing

Gerelateerde berichten

Conversie optimalisatie: how to?

Conversie optimalisatie: how to?

Conversie optimalisatie, oftewel CRO (Conversie Ratio Optimalisatie) is een begrip dat je vaak voorbij hoort komen als iemand...

social media checklist

Download onze Social media checklist

Voldoe jij al aan de eisen van 2020 met jouw social media kanalen? Download onze checklist en ontdek het meteen! 

Gelukt! Het kan enkele minuten duren voor je een mail ontvangt. Check voor de zekerheid ook even je spam!