Facebook inzetten voor mijn business

Ondanks het feit dat Facebook een teruglopend aantal leden heeft, zijn er nog steeds ruim 10,4 miljoen Nederlanders die hun account behouden. Daarvan zijn 7,1 gebruikers dagelijks actief. Je vraagt je wellicht af of het nog steeds verstandig is om Facebook zakelijk in te zetten. Ons antwoord: zeker weten! 

Hoe zorg je ervoor dat jouw Facebookpagina relevant blijft?

Facebook houdt van persoonlijke interacties en van mensen die meer tijd met elkaar doorbrengen. De newsfeed laat dit dus liever zien dan merken en bedrijven. Door content te plaatsen die deze interactie zal uitlokken, heb je meer kans vaker getoond te worden. Krachtige content is dus essentieel om jouw account te doen slagen. Centraal staat: interactie, persoonlijkheid en bewegend beeld. 

In 7 stappen een Facebookpagina aanmaken

Laten we van start gaan en jouw zakelijke profiel aanmaken. Bij Social Selling Services kunnen we alle social media kanalen voor je aanmaken en beheren. Als je dit graag zelf wilt doen, dan leggen we graag uit hoe je dit kunt doen. 

Stap 1: pagina aanmaken

Aan de hand van jouw persoonlijke Facebook account kun je een zakelijke pagina aanmaken. Kies voor ‘pagina aanmaken’ en kies voor ‘bedrijf of merk’ of ‘community of bekend persoon’. De namen zeggen het al. Wil je een product of dienst promoten, dan kies je de eerste optie. Ben je een bekend persoon, een club of organisatie; kies dan de tweede optie.

Kies je voor ‘bedrijf of merk’; vul dan jouw bedrijfsnaam en categorie in. Vul het adres en het telefoonnummer in om jouw profiel direct zo compleet mogelijk te maken. 

Stap 2: profiel- en omslagfoto instellen

Stel een profiel- en omslagfoto in en zorg dat deze perfect passen bij de uitstraling van jouw bedrijf, zodat dit direct jouw doelgroep aanspreekt. Uit onderzoek is gebleken dat mensen het waarderen als deze afbeeldingen net zo uniek zijn als jouw onderneming. Kies bijvoorbeeld voor het logo als profielfoto en een sfeerfoto van jouw bedrijf als omslagfoto. Je kunt de omslagfoto natuurlijk ook afstemmen op de actuele activiteiten binnen jouw bedrijf of de feestdagen. 

Stap 3: URL claimen

Je kunt kiezen voor een unieke URL voor jouw Facebook bedrijfspagina. Door een beschikbare gebruikersnaam te kiezen, wordt dit direct de URL van jouw pagina. In eerste instantie wordt er een lange en onhandige URL aangemaakt, die het verspreiden van jouw pagina niet makkelijk maakt. Plus, het feit dat het er professioneler uitziet op jouw website en/of visitekaartje. Ook vergroot je de vindbaarheid in Google door deze gegevens vast te leggen. 

Stap 4: bedrijfsgegevens aanvullen

Er zijn een aantal bedrijfsgegevens die je kunt invullen onder het kopje ‘info’. Door zoveel mogelijk informatie toe te voegen zorg je ervoor dat mensen je beter kunnen vinden en dat je betrouwbaar overkomt. Beschrijf kort en bondig waar jouw onderneming voor staat en wat je te bieden hebt. 

Stap 5: vrienden uitnodigen

Het is natuurlijk de bedoeling dat jouw Facebookpagina gaat opvallen. Als ze niet van het bestaan van de pagina af weten, zal er niet snel iets gebeuren. Nodig mensen uit om jouw pagina te liken. Dit kun je doen door op de knop ‘vrienden uitnodigen’ te klikken en de URL van jouw pagina te verspreiden op jouw andere social media kanalen. Door eerst in te spelen op jouw persoonlijke netwerk heb je de eerste likes al gewonnen. De rest volgt later. 

Stap 6: content plaatsen

Nu is het tijd om jouw pagina te vullen met relevante content. Foto’s, video’s en berichten waarmee je interactie uitlokt en ervoor zorgt dat steeds meer mensen je gaan herkennen en onthouden. Wees creatief en wissel je posts af met stellingen, meningen en een kijkje achter de schermen. Uiteraard plaats je alleen content die interessant is voor jouw doelgroep.

Stap 7: verkeer trekken door knoppen

Promoot je website door middel van knoppen. Door call-to-action buttons toe te voegen aan jouw pagina en de berichten, trigger je mensen actie te ondernemen. Dit kan een link naar jouw website zijn of een button om contact op te nemen. Zorg ervoor dat je actief blijft, opvalt en antwoord geeft op de vraag van jouw doelgroep.

Inplannen van Facebookposts

Als je genoeg interactie wilt creëren, kan het bijhouden van je account een flinke dagtaak zijn. Gelukkig maakt Facebook het op meerdere manieren gemakkelijk voor je. Zo kun je jouw posts inplannen. De meeste ondernemers maken een contentkalender (of laten deze maken). Hierdoor creëer je eenheid en is het in ieder geval bij voorbaat al zeker dat er regelmatig gepost wordt. Het is natuurlijk alleen maar goed als je tussendoor actief blijft met live-beelden of andere content. 

Adverteren op Facebook

Facebook biedt enorm veel interessante mogelijkheden om te adverteren. Er is een scala aan doelstellingen mee te behalen. Je kunt van te voren instellen welk doel je ermee wilt bereiken en aan welke kenmerken jouw doelgroep moet voldoen, maar het gaat nog veel verder dan dat. Zo kun je onder andere targeten op: 

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Locatie
  • Taal
  • Opleidingsniveau
  • Levensgebeurtenissen (nieuwe baan, getrouwd, verloofd, etc.)
  • Relatiestatus
  • Interesses en gedrag op Facebook (bijv. de gelikete pagina’s en evenementen waarin ze geïnteresseerd zijn)
  • Mensen uitsluiten
  • Retargeting eerdere weergaven of websiteverkeer
  • En nog veel meer!

Valkuil van Facebook marketing

Er zijn nog veel meer eisen waar jouw advertentie aan moet voldoen om succesvol te draaien. Niet alleen zodat het algoritme van Facebook je een handje meehelpt, maar ook om daadwerkelijk de aandacht van jouw doelgroep te trekken. Je wilt natuurlijk niet dat ze jouw advertentie snel weer voorbij scrollen of wegklikken. Ga voor diversiteit en vind uit wat werkt. Door in kaart te brengen wat wel en niet werkt, kun je hier vervolgens op inspelen en continu blijven optimaliseren. Dit alles voor een relatief laag bedrag. Je kunt je maximale budget per dag instellen, zodat je nooit meer uitgeeft dan gewild. 

Maar let op! De kans dat je te veel uitgeeft aan advertenties omdat je niet goed weet hoe je moet adverteren is vrij groot. Heb je slechts de basiskennis van Facebook? Verspil dan niet je budget en besteed Facebook marketing uit aan de professionals.

De 5 grootste voordelen van adverteren

  1. Inzetbaar voor een scala aan doelstellingen
  2. Veel mogelijkheden om jouw specifieke doelgroep te bereiken
  3. Verschillenden plaatsingen en divers advertentiemateriaal
  4. Goedkope vorm van adverteren t.o.v. traditioneel
  5. Remarketing voor meer resultaat uit huidige klantbestand

De kracht van video’s en (zakelijke) vlogs

Vele wetenschappelijke onderzoeken wijzen uit dat mensen ervan houden om een kijkje achter de schermen te krijgen en de persoonlijkheid achter een merk te zien. Tegenwoordig zijn video’s en vlogs niet meer weg te denken uit de online wereld. Wist je dat video 80% van het huidige internetverkeer in beslag neemt? Haal die camera maar vast tevoorschijn om te gaan oefenen.

Bij Social Selling Services weten we maar al te goed hoeveel uur Facebook in beslag kan nemen. Wij helpen je met het vertellen van jouw verhaal en om dit zo goed mogelijk tot zijn recht te laten komen op jouw social media kanalen. Wij ontzorgen je van A tot Z! Benieuwd wat we voor jouw onderneming kunnen betekenen? Neem contact met ons op en we vertellen je graag meer!

Geschreven door Danique

Ze noemen mij ook wel datanerd. Ik ben van jongs af aan gek op schrijven en storytelling en toen ik erachter kwam dat ik dit kon combineren met cijfers ging er een wereld voor me open. Content marketing en data-driven campagnes? Get ready for some cool stuff!

March 23, 2020

Social Media

Gerelateerde berichten

Succes met Pinterest

Succes met Pinterest

Pinterest is het op één na snelst groeiende platform in Nederland (na Instagram). Al lijkt het of dat binnenkort kan veranderen...

social media checklist

Download onze Social media checklist

Voldoe jij al aan de eisen van 2020 met jouw social media kanalen? Download onze checklist en ontdek het meteen! 

Gelukt! Het kan enkele minuten duren voor je een mail ontvangt. Check voor de zekerheid ook even je spam!