Conversie optimalisatie: how to?

Conversie optimalisatie, oftewel CRO (Conversie Ratio Optimalisatie) is een begrip dat je vaak voorbij hoort komen als iemand een webshop heeft. Het is een belangrijk gegeven waar nog wel eens wat vraagtekens omheen kunnen staan. Wat is conversie optimalisatie nu eigenlijk en vooral: hoe pas je het toe? Door je meer te verdiepen in dit begrip, ga je hier vele voordelen uit halen. Klaar om tot actie over te gaan?

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie is elke gewenste actie van de bezoekers op jouw website (in dit geval). Conversie optimalisatie is een methode waarmee je jouw conversiepercentage verhoogt of verbetert. Voordat je dit gaat optimaliseren is het van belang om het gedrag en de behoeftes van jouw bezoekers in kaart te brengen. Er zijn vele (gratis) programma’s om dit inzichtelijk te krijgen, zoals Google Analytics en Hotjar. Aan de hand hiervan haal je ieder obstakel weg dat de bezoeker weerhoudt om actie te ondernemen. Voordat je deze customer journey zo plezierig mogelijk hebt gemaakt, kan hier een lange weg van testen aan vooraf gaan.

conversie optimalisatie

De 4 belangrijke stappen voor conversie optimalisatie

Stap 1: analyse

Om te weten hoe je jouw conversie kunt optimaliseren is het goed te weten waar jouw kansen liggen. Doorloop iedere stap die een bezoeker moet nemen om tot actie over te gaan. Waar haken mensen af en waar kun je op inhaken? Een goede conversie optimalisatie specialist zal dit sneller zien dan jij, mocht je je hier niet in hebben verdiept. Ook wij helpen je graag door bijvoorbeeld een eenmalige analyse van je website te geven. Hiermee krijg je precies in beeld waar de kansen liggen en hoe je snel resultaat kunt krijgen. 

Stap 2: hypothese

Aan de hand van de analyse (of zelfs al zonder) kunnen we een hypothese maken. Door na te gaan wat er beter kan en waar je kunt optimaliseren kun je een onderbouwde hypothese formuleren. Een conversie optimalisatie specialist heeft al de nodige succesverhalen voorbij zien komen die waarschijnlijk ook op jouw website te implementeren zijn. 

Stap 3: testen

Je kunt nog zoveel goede ideeën hebben, het is altijd een kwestie van testen. Je kunt jezelf maanden bezighouden met testen. Niet alleen de bekende A/B- testen, maar iedere manier die je kunt bedenken. Maak eventueel gebruik van een testplan of testrapport waarin je alle veranderingen en resultaten bijhoudt. 

Stap 4: meten 

Alle resultaten van de aanpassingen die je hebt gedaan ga je meten. Zo weet je direct of het werkt en je kunt dit wellicht later nog eens gebruiken. Bij alles wat je meet leer je weer meer over wat het doet. Wellicht doet dit niet wat je in eerste instantie wilde, maar is het wel goed voor andere zaken. Je weet maar nooit! 

Hoe verhoog je het conversiepercentage?

Er zijn een aantal pijlers waar je rekening mee gaat houden als je begint met de conversie optimalisatie. Kort gezegd: 

  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Vertrouwen
  • Overtuiging
  • Obstakels wegnemen

Door jouw doelgroep goed in beeld te brengen zijn er uiteraard nog veel meer dingen waarmee je rekening kunt houden. Het is de bedoeling dat de bezoeker er uiteindelijk zonder al teveel nadenken en zonder problemen doorheen fietst. Rechtstreeks op het doel af! Jouw doel en zo ook hun doel. De zeven overtuigingen van Cialdini zijn hier het perfecte voorbeeld van. Wij gebruiken op iedere pagina altijd een aantal van deze principes voor meer resultaat. 

Vind je het lastig om dit te bepalen of heb je er geen tijd voor om dit allemaal uit te zoeken? Schakel dan een conversie optimalisatie bureau in. Zij zijn er continu mee bezig en een conversie optimalisatie specialist ziet vaak al in een oogopslag wat er beter kan. Zij kunnen je maandelijks rapporten laten zien van de gemeten resultaten, zodat je weet dat het ook echt werkt. Bij Social Selling Services houden we van meten en weten! We staan dus alweer te popelen om aan de slag te gaan met de volgende uitdaging. Wil je weten wat wij te bieden hebben? Bekijk dan onze diensten

Geschreven door Danique

Ze noemen mij ook wel datanerd. Ik ben van jongs af aan gek op schrijven en storytelling en toen ik erachter kwam dat ik dit kon combineren met cijfers ging er een wereld voor me open. Content marketing en data-driven campagnes? Get ready for some cool stuff!

April 17, 2020

Marketing

Gerelateerde berichten

social media checklist

Download onze Social media checklist

Voldoe jij al aan de eisen van 2020 met jouw social media kanalen? Download onze checklist en ontdek het meteen! 

Gelukt! Het kan enkele minuten duren voor je een mail ontvangt. Check voor de zekerheid ook even je spam!